Supporterkritikk mot Blackburn

Publisert 11/26/2024 av Øystein Thorsen

We Are The Rovers har forslag til forbedring.

Kritikken er rettet mot klubbens håndtering av sesongbillettene, noe som egentlig kommer som en overraskelse. BRSCN kunne jo rapportere om emnet i sommer, og hvis minnet ikke svikter oss var det utelukkende en gla'sak den gang.
At prisnivået hadde gått ned var selve hovedpunktet, Blackburn lå jo tidligere høyt sammenlignet med billettlukene til mange andre klubber.

Den store nøtta som klubbledelsen prøver å knekke er det dalende tilskuertallet. I takt med Venky's introduksjon, og deres mange mislykkede påfunn, frontet av Steve Kean og senere Shebby Singh, gjorde at mange supportere forlot Ewood, uten å komme tilbake. 
Fjoråret var en liten opptur, for tilskuertallet økte, det er bare at Ewood knapt blir halvfullt på kampdag, selv om det altså var en oppgang i billettsalget.

Som en motvekt til færre tilskuere har klubben lagt seg på høyere priser slik at inntektene holder seg relativt stabile. Men Blackburn er ikke en by med rike supportere, noe klubben så ut til å ta hensyn til i sommer og prisnivået ble justert ned. 
Ikke minst bydde ledelsen på 30 pund rabatt på sesongbilletten, som et nikk til at det er 30 år siden klubben vant Premier League.

Dessverre fikk ikke tilbudet den responsen man ønsket seg, for Lancashire Telegraph skriver i dag at det ble solgt ti prosent færre sesongbilletter enn det klubben hadde budsjettert med. Og av 9141 var det bare 4104 som var vanlig voksenbillett.
Øvrige 5000 var billige ungdomsbilletter, så med rabatten innregnet skriver lokalavisa at klubben kan ha tapt godt over tre millioner kroner. 


Selv om supporterne fant mye godt i sommerens tiltak rundt sesongbillettene er oppfatningen nå at klubben kan gjøre mer. We Are The Rovers har til og med satt seg ned og forfattet en liste med konkrete forslag, som Lancashire Telegraph har sett en kopi av. Blant forslagene finns et punkt om at supportere som bor mer enn fire mil unna Blackburn skal få billigere sesongbilletter. 
At denne gruppen løftes fram skal ses i sammenheng med Sky sin satsning på TV-kamper. De som må reise langt kan jo lett bli fristet til å benke seg foran TV-apparatet i stedet. 
Sky har også påvirket på den måten at svært mange hjemmekamper har fått tidlig avspark, noe som kan gjøre logistikken vanskeligere for tilreisende supportere, men kanskje en redusert kostnad for sesongbilletten kan fungere som et plaster på såret. 

We Are The Rovers har synspunkter ikke bare på prisnivået, men også markedsføringen og måten billettene ble solgt. Den som følger diverse supportergrupper på Facebook kjenner nok igjen innlegg fra folk som lurer på når billetter blir tilgjengelige, som venter på dem i posten eller har andre spørsmål rundt temaet. 
Hvis du vil drive butikk er det en fordel at kundene dine sitter med så lite tvil og så få spørsmål som mulig. Få ut produktet med et minimum av gniss, men We Are The Rovers mener altså at Blackburn ikke har fått til dette. 

Supporterforeningens konklusjon formuleres som en advarsel:
- WATR (We Are The Rovers) vil være veldig tydelige på at dersom klubben ikke kommer frem til en annen innstilling til prisnivå, markedsføring og salg av sesongbilletter kommer det til å selges enda færre billetter neste sesong. Rovers må interagere mer med supporterne i stedet for å bare snakke og tro at de vet best. Vi trenger nye alternativ, for verden har forandret seg de siste 40 årene, men dessverre har ingenting forandret seg rundt sesongbillettene.
Som et eksempel ble en 17-kampspakke lagt ut for 349 pund, noe som er samme pris som sesongbilletten lå på i sommer. Det er ikke helt rart hvis folk satte kaffen i halsen.

Avslutningsvis sier formann for foreningen, Mike Graham, til Lancashire Telegraph at engasjementet rundt sesongbillettene er en enveiskjøring der klubben sitter passiv. 
- Det handler bare om å skaffe inntekt ikke om å bygge opp støtte for klubben. Halvsesongstilbudet som har kommet er skuffende. Hadde de spurt om råd ville svaret vært at tilbudet skulle vært strukturert på en mere engasjerende og lokkende måte, sier Graham. 

Klubben har så klart sitt eget perspektiv på dette, en mynt har jo alltid to sider, men sakens kjerne er at fansen ofte har lett for å finne ting å irritere seg over hva gjelder klubbens styre og stell. Rett eller feil så er ikke dette et godt forhold med et åpenbart potensial for utvikling. Dessverre. 
Når alt kommer omkring er det styret i klubben som har mest å tape på å ha stadig irriterte og sure supportere. Med mindre enn halvfull stadion uke inn og uke ut er det grunn til å hevde at de i Ewoods korridorer kunne gjort en bedre jobb for å lokke fansen til å komme på kamp.