- Langt i fra ideelt

Publisert 1/21/2022 av Øystein Thorsen

Waggott har uttalt seg om sponsor-byttet.

For andre gang på mindre enn tre år har en trøyesponsor trukket seg tidligere enn beregnet. BRSCN rapporterte om det tidligere i uken, og i går kommenterte direktør Waggott saken. De fleste husker sikkert den forrige sponsoren - 10Bet - som egentlig var en litt forvirrende logo, siden man i et ukonsentrert øyeblikk kunne forveksle reklamen med draktnummer. 
Heldigvis hadde vi ikke 11 spillere som alle var ikledd tierrollen, det kunne blitt stygt.

Etter to av tre år forsvant 10Bet ut og det hastet med å finne en erstatter. Inn kom Recoverite, som man til og med kunne skryte av var en kledelig sponsor av idrett, siden de tilbyr produkter som skal gjøre trening bedre. Det er langt i fra alle sponsorer av fotball som byr på sunne produkter.
Dessverre var tydeligvis ikke Recoverite like sunn hva gjelder økonomi, for slik Lancashire Telegraph har forstått saken klarte ikke sponsoren å betale regningene sine, noe som presset fram en oppløsning av avtalen.

- Vi hadde en avtale med Recoverite på to år, med den første sesongen uten tilskuere. Etter et møte i sommer sa de at de fortsatt ville være med, men rundt juletider sa de at de ikke kunne fortsette, så da var det bare å kaste seg rundt, forklarte Waggott.
Etter å ha sett seg om etter alternativ kom Totally Wicked inn, en aktør klubben allerede hadde et samarbeid med.
- Fraser (Cropper) hos Totally Wicked er en kjempesupporter av klubben. Som ungdom solgte han program under kamper. Så for ham var det et utrolig stolt øyeblikk å få sponse drakten.

Waggott legger ikke skjul på at det var svært skuffende at samarbeidet med Recoverite ikke kunne fortsette. Dette byr jo på utfordringer på flere måter, bare å kunne vaske fram en sponsor over natten burde være umulig. En annen ting er at klubben jo har haugevis av Recoverite-trøyer, og salget av drakter har ikke vært så bra på flere år, men nå er det ikke riktig drakt man har kjøpt. 
- Jeg tror ikke vi har solgt bedre på ti år, sa Waggott.
Løsningen har vært å produsere lapper som de stryker på Recoverite-draktene de har på lager, og hvis det er supportere som vil oppdatere drakter de allerede har kjøpt kan man kostnadsfritt stikke innom butikken og få nytt sponsormerke på drakten.
Det må man si er veldig imøtekommende av klubben.

Løsningen har dog ikke vært optimal - i visse supporteres øyne - for Totally Wicked-merket har ikke vært tilstrekkelig tykt. 
- Man kan se konturen av Recoverite-merket gjennom lappen som vi stryker på, så vi jobber med å løse dette, sa Waggott.
Avhengig av om man ser glasset som halvfullt eller halvtomt er det ikke nødvendigvis negativt at konturen av den gamle logoen fortsatt er synlig, man kan snarere se på det som et tidsdokument, en historie å fortelle fra sesongen. 
Forhåpentligvis er det en historie som begynner med "den sesongen vi rykket opp igjen", men akkurat det gjenstår å se.

Waggott merker i hvert fall at det er entusiasme rundt klubben nå for tiden. At den nye logoen eventuelt bør gjøres bedre er en mindre detalj i det hele. 
- Det er veldig flott å se folk støtte opp om laget og Mowbray. Ikke minst er det et ungt lag, med fem spillere fra eget akademi. Uansett hvilken klubb jeg har jobbet for løfter jeg alltid fram akademiet.

Vi kan legge til helt til slutt, apropos "sunne sponsorer" av fotballdrakter: Totally Wicked lager vaping-produkter, e-sigaretter og slikt, og noen har kritisert at slikt frontes av klubben. Det får være opp til hver enkelt hva man mener om det. Man kan innvende at betting, som jo er en vanlig sponsor (ref. 10Bet), også kan ha svært negative effekter. 
Men ser man saken kun med fokus på Blackburn er vi glade for at økonomien i klubben ikke har blitt belastet, og det er også noe fint med at en lokal bedrift - og supporter - nå er den som blir med fram til sesongslutt og kanskje i uoverskuelig tid framover.